zondag 7 oktober 2012

De bagger week

De week dat al dat gebagger als modder klinkt

De week bagger, de week van leerjaar drie. De week vol met gezelligheid plezier en met andere mensen uit leerjaar drie en een stel docenten en een paar moeders of vaders die willen komen helpen. In die werkweek hebben wij, leerjaar drie, vier dagen experimenten gedaan en een dag getekend. De vier experimenten die wij gedaan hebben, hielden in: chemische waterkwaliteit testen, biologische waterkwaliteit testen, onderzoek naar de ontstaansgeschiedenis van de wiel en een onderzoek doen naar de fruitteelt.

De geschiedenis

Vroeger bestond Bagger nog niet uit de vakken waar die tegenwoordig uit bestaat. Vroeger bestond die uit Biologie, Aardrijkskunde en Geschiedenis. Dit is in der loop van jaren veranderd. Maar een heel deel van de inhoud is nog precies hetzelfde als toentertijd en met nog steeds hetzelfde doel. Namelijk ons wat bij te brengen over de plaatselijke omgeving en school eens te ervaren uit een heel ander perspectief.

De vakken

Bij chemische waterkwaliteit gingen we meten wat er in het water voor stoffen aanwezig waren. Je haalde het water op twee plekken die door je eigen groepje gekozen waren. Daarvan maten wij de stofgehaltes door verscheidene soorten indicatoren bij het water toe te voegen. Soms door middel door het met een ijklijn te vergelijken kon je ongeveer het aantal achterhalen, soms kon je het precieze aantal achterhalen omdat je het kon aflezen van een spuit of iets dergelijks. Wij hadden gemeten of het verschil uitmaakte of je aan de ene kant van de sluis mat of aan de andere kant van de sluis mat. Daarbij was duidelijk merkbaar dat aan de kant van de sluis die niet in verbinding stond met de wiel de waterkwaliteit veel slechter was dan aan de kant van de wiel. 's Middags maakte je hier een poster van met een onderzoeksvraag, hypothese, resultaten, conclusie, discussie en bronnen.

Bij biologische waterkwaliteit hebben we gekeken naar de diertjes die in het water leven aan de hand van die informatie kon concluderen hoe schoon het water is. Om te weten welke diertjes je gevangen had, keek je op de determinatie kaart die je gekregen had. Ook hier maakte je een poster over met zijn vieren.

Bij tekenen moest eerst iedereen ’s ochtends individueel 3 à 4 tekeningen maken van elementen. ’s Middags kwam iedereen uit je groepje bij elkaar om samen een hele grote tekeningen te maken met minimaal twee elementen erin die duidelijk een tegenstelling moesten vormen. Dit natuurlijk tegelijk met veel gezelligheid met elkaar.

Bij aardrijkskunde moest je twee grondboringen doen en daarna een dijkmeting. Dit natuurlijk met veel plezier en lekker vies worden van de modder. Aan de hand van de grondsoort, vorm en de geleerde stof kon je achterhalen hoe de wiel van Bassa is ontstaan. 's Middags maakte je een poster ervan. Maar bij poster maken had je wel een krappe tijdlimiet.

Bij fruit kreeg je eerst wat te leren over boomgaarden en over de teelt van het fruit. Daarbij keek je bijvoorbeeld naar hoogstam bomen en laagstam bomen. Dan nadat je teruggekeerd was van die expeditie naar de boerderij ging je een onderzoeksvraag bedenken en ging hiervan een poster maken.

Het was dus een volle maar informatieve week met de onderdelen: de chemische waterkwaliteit, de biologische waterkwaliteit, tekenen, aardrijkskunde en fruit. Waarbij we veel geleerd hebben op verschillende bètagebieden. Waarbij je met iedereen veel lol hebt gehad. En ik hoop dat de school dit project zal voortzetten voor de leerjaren die na ons volgen. Zodat ook die van een gezellig modderige week kunnen genieten.

2 opmerkingen:

  1. Een goede en duidelijke tekst! Je hebt genoeg woorden en je opmaak is duidelijk. Je had nog gebruik kunnen maken van tussenkopjes als je de tekst overzichterlijker wil maken.

    De informatie in de tekst is ook duidelijk en klopt, je hebt genoeg achtergrond informatie gegeven.

    De enige foutjes die in de tekst zitten, zijn best wel wat zinsbouwfouten en spellingsfouten. Bijvoorbeeld:
    - Als je aan het begin van een zin ''s middags' gebruikt dan moet de M met een hoofdletter. Dit heb je niet overal gedaan.
    - 'De week vol met gezelligheid plezier en met andere mensen uit het weer drie en een stel docenten en een paar moeders of vaders die willen komen helpen.' Hier kun je beter gebruik maken van komma's. Ook snap ik het stuk 'andere mensen uit het weer drie' niet helemaal...
    - Er staan redelijk wat typfouten in, ik kan deze moeilijk allemaal opsommen, maar lees je tekst zelf is rustig door, dan zie je ze waarschijnlijk ook zelf.

    Misschien heb je hier wat aan voor de volgende keer/om deze tekst nog aan te passen

    Bart

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haai Diederik,

    Een paar spellingsfouten:

    Dit is in DER= de loop van DE jaren veranderd. Maar een heel=groot deel van de inhoud is nog precies hetzelfde als toentertijd en met nog steeds hetzelfde doel.

    Hier moet een komma:
    Namelijk, ons wat bij te brengen over......

    Bij chemische waterkwaliteit gingen we meten wat er in het water voor stoffen aanwezig waren.
    Het is mooier als je die zin zo doet:
    Bij chemische waterkwaliteit gingen we meten wat voor stoffen er in het water aanwezig waren. <- zijn die er dan niet meer?

    Je haalde het water op twee plekken die door je eigen groepje gekozen waren. Waaruit?

    Soms door middel door het met een ijklijn te vergelijken, kon je ongeveer het aantal achterhalen, soms kon je het precieze aantal achterhalen omdat je het kon aflezen van een spuit of iets dergelijks.
    2x door is niet zo mooi.
    Na 'vergelijken' en voor 'omdat' moet een komma.
    Het aantal van wat??

    De ene keer gebruik je 'we' en de andere keer 'je'. Je kunt beter 1 vorm gebruiken.

    Bij biologische waterkwaliteit hebben we gekeken naar de diertjes die in het water leven, aan de hand van die informatie kon concluderen hoe schoon het water is.
    Tussen 'leven' en 'aan' moet een komma.

    Dan nadat je teruggekeerd was van die expeditie naar de boerderij ging je een onderzoeksvraag bedenken en ging hiervan een poster maken.
    'Dan' en 'nadat' zijn niet goed samen, want het is allebei een gevolg. Alleen 'nadat' gebruiken is beter. Of na dan een komma en na expeditie een komma.
    De zin kun je beter formuleren:

    Nadat je teruggekeerd was van die expeditie, ging je terug naar de boerderij om een onderzoeksvraag te bedenken en hiervan een poster te maken.

    Na een punt geen 'en' zetten.
    Na 'die na ons volgen' moet een komma, en dan 'zodat'

    Goede dingen:

    - goed met plaatje
    - overzichtelijk
    - goede leeftijdsgroep
    - tussenkopjes prima :)
    - Leuke titel

    BeantwoordenVerwijderen