A, B, C, of D
De cito moet afgeschaft worden
De laatste
tijd was de Cito toets weer in het nieuws. Iedereen uit groep acht helemaal druk en
zenuwachtig voor DE toets van het jaar. De media waar het continu in
voorbijkomt. Haast om je dood aan te irriteren. En toen bedacht ik bij mezelf
ik vind het helemaal niet DE toets. Ik vind eigenlijk dat de toets helemaal
niet had moet zijn.
Ten eerste
vind ik dat de toets afgeschaft zou moeten worden omdat elk kind uniek is. Je
kan het dus niet meten met een toets. Voor mensen met dyslexie of mensen die
slecht zijn in Alfa worden benadeeld. De toets is namelijk erg talig. De toets
bestaat namelijk uit 100 vragen spelling, 60 reken vragen, waaronder een deel
verhaaltjes sommen zijn en nog 40 studievaardigheden vragen. Dit vind ik niet
een erg eerlijke verhouding.
Ook wordt de persoonlijkheid van het kind helemaal
niet meegenomen in de toets. Leert het kind makkelijk of graag? Heeft het
moeite met het leren van woorden? Die kenmerken van het kind kunnen een
belangrijke rol spelen in de keuze, maar worden niet in de cito toets
meegenomen.
De Cito meet
dus alleen wat het kind qua lesstof aan kan, maar bij de CITO toets wordt er
geen rekening met de persoonlijkheid gehouden. Daarom vind ik dat een toets
zoals deze beter kan worden afgeschaft.
De cito
toets moet ook afgeschaft worden omdat scholen teveel op de Cito toets letten.
Terwijl de cito toets een momentopname is. Scholen letten zo erg op de score
van de cito toets omdat ze presentatie gericht zijn. Als de cito toets er dus
niet is, moeten scholen het doen met het advies van de basisschool. Dit vind ik
veel eerlijker dan bijna alleen maar na de cito toets te kijken.
En wat dan
over de toets verplaatsen naar later in het jaar? Ja, dat zou ook kunnen. Je
houdt dan de kinderen ook gemotiveerd om tot het einde van het jaar te blijven
leren. Want zoals die nu in februari staat is niet voordelig voor de motivatie.
Maar de toets is dan niet meer functioneel om te weten of je naar een bepaalde
middelbare school mag of niet. Om dan een hoop stress bij de leerlingen weg te
halen kan je hem dus beter afschaffen.
Al bij al
kan de toets dus beter worden afgeschaft. Zo haal je dus druk weg bij de
kinderen. Maar je geeft de kinderen ook een eerlijkere kans om op het goede
niveau te kunnen. Doordat het dan geen moment opname meer gebruikt kan worden.
Ook de kinderen met zwakte voor taal komen er dus beter van af.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten