dinsdag 24 september 2013

Reactie op Forum

Reactie 'School moet 'leuk' zijn, dus het boek is uit de gratie'


Hierbij mijn mening over het artikel ‘School moet ‘leuk’ zijn, dus het boek is uit de gratie.’ Dat is verschenen op 22 maart 2012 in de Volkskrant. Het betreft hier het artikel dat is geschreven door Martin Slagter. Ik vind dat hij wel zo stelt dat de jeugd te weinig leest maar hij scheert iedereen over een kam. Er zijn altijd mensen die er van houden om dikke pillen te lezen en daar ook van genieten. En dan heb ik het niet over Harry Potter of iets dergelijks maar over literaire werken. En daarbij wordt er bij ons op school al best wat gevraagd om te lezen. Je moet namelijk bij ons op zijn minst 15 literaire werken lezen voor Nederlands. Daarnaast moet je ook nog verschijnende boeken lezen voor de vakken Engels, Frans en Duits. Dus je leest al aardig wat boeken. Daarnaast lezen alle middelbare scholieren ook niet heel de dag uit hun schoolboeken en concentreren zei zich op het leren. Ik snap dus dat zij ’s avonds liever rustig chillen en niet teveel doen, dan weer heel geconcentreerd een boek gaan lezen.

Er wordt ook nog in het artikel gesteld dat de kinderen te weinig kennis hebben om een literaire werk te lezen. Ze geven het te weinig lezen hiervan de schuld. Maar ik vind dat het niet komt omdat ze te weinig taalvaardigheid hebben, maar omdat ze verwachten dat je meteen een heel moeilijk literaire werk kan lezen. Ik zou dus ook willen suggereren dat ze het langzaam opbouwen, net zoals ze doen als je leert lezen. Daar beginnen ze namelijk ook niet meteen met Lord of the Rings. Ze beginnen met een makkelijk boekje zoals de Disney boekjes. En bouwen het van daar af op. 

2 opmerkingen:

  1. Ik ben het met Diederik eens dat de heer Slagter wat ver gaat met zijn beredenering over het niet kunnen lezen van literaire stukken, maar ik ben wel van mening dat wij Nederlanders ons iets meer moeten gaan inzetten voor onze eigen taal. Ze moeten ons vanaf de basisschool al meer gaan stimuleren om te lezen, door er bijvoorbeeld iets van deze tijd aan vast te knopen. Tegenwoordig gaat alles heel snel: even een samenvatting van de eerste website die Google ons aanbeveelt, en klaar is je verslag. Iemand een verslag laten schrijven van een boek dat hij/zij gelezen moet hebben, is niet voldoende stimulatie om het boek ook daadwerkelijk te lezen. Er moet meer aan gedaan worden om deze generatie ook daadwerkelijk interesse te laten tonen in de literaire werken en de 'dikke pillen', waar Diederik het net over had.

    We moeten dit inderdaad langzaamaan opbouwen en onze generatie wel de tijd geven om beter te worden in het lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben het zelf ook met Diederik eens dat Slagter niet gelijk heeft met zijn mening en dat hij alleen zijn eigen visie op dit zogenoemde probleem naar voren brengt. Lezen is zeer goed, er zijn vele redenen voor zoals het uitbreiden van je algemene kennis, je kunnen inleven in anderen enz. maar ik moet zelf toegeven dat ik zelf niet zo veel lees en dat zeker kan verbeteren.
    Ook heb ik van mijn moeder gehoord die op een middelbare school waar ze vmbo les geven, 4 uur het vak Nederlands in de week krijgen. Hoewel dit natuurlijk niet voor alle scholen gelden is het toch iets.
    Aan de andere kant moet je altijd in je achterhoofd houden dat waarschijnlijk in de tijd waarin in Slagter nog op de middelbare school zat niet zoveel afleiding was en er zeker meer interesse was in het lezen van literaire boeken.
    Zeer goed opgebouwde kritiek Diederik en zeker een goede tekst.

    BeantwoordenVerwijderen